Lördag 21 februari 2009

2009-02-22 21:04:10 / 0 kommentarer ..


Seg morgon. Hade sovit otroligt dåligt under natten. Är säker på att det berodde på vad som denna dag komma skall... :(

Vi åt frukost, gjorde oss klara och sedan åkte vi mot Skellefteå. Vi hade den "turen" att sitta i bilen precis när det var Melodikrysset. Vi hade med oss en tidning så vi löste det under bilfärden. Även Sofia kunde vara med och svara på några frågor... :)

Väl framme i Skellefteå så körde jag till fel ställe först. Men tack och lov för mobiler. Mamma fick guida mig via telefonen och sedan var vi där... Vi parkerade och den första jag mötte var min kusin, Sanna... Hon kom gående mot mig med armarna utsträckta och gav mig en lång kram. Hon och jag har många gemensamma minnen med min mormor... Det skiljer bara ett år mellan oss och vi har tillbringat många lov i mormors hem.

Det var ganska många på begravningen och det var roligt. Jag fick bland annat träffa Alf Nilsson från Lycksele. Jag och mamma bodde hos honom innan vi flyttade till Luleå. Det var kul att träffa honom igen. Plus många andra... Det är ju bara så trist anledning till att man träffas...

Begravningen var hemsk, för mig alltså. Men egentligen var det vädligt fint. Precis som en begravning ska vara... Mamma ville ha Sofia bredvid sig så hon satt längst fram med henne och Bernt och hjälpte henne fram till kistan vid avtackningen osv... Kändes tryggt för mig att ha Fia där som stand-in istället för mig...

Efter begravningen körde vi till Morön (tror jag det hette) och hade begravningsfika. Det var så perfekt. Precis som mormor hade velat ha det, enkelt och avkopplat. Vi åt smörgåstårta, fikade, folk pratade och berättade om mormor, morbror Åke läste upp telegram osv...

När vi skulle fara hem och jag skulle säga hej då till Sanna bröt jag ihop totalt. Jag saknar min mormor så otroligt mycket. Jag är dessutom rädd att tappa kontakten med mina kusiner och min morbror när mormor inte finns. Usch och fy fan, allt känns trist... 

Både mina kusiner tröstade mig så underbart och det kändes lite bättre innan vi for hem...

Vi släppte av Sofia i Rosvik och sedan for vi förbi Ica Maxi och handlade innan vi åkte hem.

När vi kom hem insåg jag att min kära sambo är full i liv ibland. Jag han inte byta om till mer avslappnande kläder innan han hade: bytt om, skottat, burit in ved och dammsugit... Jag fattar inte hur han hinner.

Vi gjorde mat och såg sedan Melodifestivalen. En mycket lugn kväll och jag låg i soffan med en av de värsta huvudvärkerna jag haft i hela mitt liv...

Tyvärr gick min kamera sönder under dagen. Så nu är jag nästan kameralös... Hur ska detta gå?? LIte kort kan jag dock bjuda på:


Kistan var jättefin. Som det ska vara. Vackra rosa rosor låg det ovanpå...


Vi barn/barnbarn gick fram och la en rosa ros när vi tog farväl. Min kusins barn la även varsin teckning som mormor skulle få med sig till himlen.


Fint...


Mina två raringar som satt så snällt med under begravningsfikat. De är ganska lika, men inte i allt. Mathias åt sin bit smörgåstårta + mer än halva av mamma + halva Bernts... Han gillade smörgåstårta. Sofia vägrade att ens smaka... :)

 
Min mammas kusiner berättade historier om mormor (och morfar). De hade härliga minnen från när de var små. Jag gillar att lyssna på sådant... Man känner så väl igen henne i deras berättelser.


Min morbror Åke läste upp telegram och liknande.

Kommentarer
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!