Måndag 25 oktober 2010

2010-10-25 19:57:50 / 2 kommentarer ..


Jag gick ur svenska kyrkan för att jag har inget med dem att göra. Jag har absolut inget emot kyrkan eller dess medlemmar. Har en mycket söt och underbar vän som är troende och jag respekterar henne djupt. Men ibland kan den här kyrkan driva mig till vansinne.

Ända sedan Bernt dog har de hållit på och skicka brev med jämna mellanrum. De skriver att nu är det si och så länge sedan han dog och nu är det minnesgudstjänster och nu kan jag gå till minneslunden osv. Idag fick jag till och med ett handskrivet vykort där de tänkte på mig för att min pappa har gått bort och de ville komma på hembesök.

Jag blev rent förbannad. Varför ska de hålla på och påminna mig hela tiden om att han är död!? Kan jag inte få minnas honom som jag vill? Varför ska de lägga sig i? Om jag varit medlem i kyrkan skulle jag inte säga något, men jag har faktiskt tagit avstånd från dem och de gör mig illa när de trycker sig på hela tiden.

Vad jag vet har de inte skickat något till mamma och tur är ju det. Hon skulle knäckas totalt av att få beskedet om och om igen, att hon är helt ensam nu. Mikael tyckte jag skulle ringa och säga ifrån, men vi får se... Man bangar ju när det kommer till kritan, precis som det brukar vara...

Annars har min dag varit helt ok. Jag jobbade och det var som vanligt. Efteråt for jag till Rusta, men kunde inte välja matta. Måste ha med Mikael som smakråd. Så då åkte jag och handlade till kylskåpet. Hem och fixade mat och har hjälpt Mikael städa i garaget. Stackarn var alldeles förtvivlad över hur dammit det var där. Har även hunnit hjälpa Fian med läxan.

Nu ska jag ta en sådan där kombinerad tv/dator/telefon-stund! :)
 


Kommentarer
Cecilia Lundberg

Näe, men så hemskt att de ska "pracka" på dig en massa oönskade tjänster! Förklara för kyrkan att du är en vuxen människa som söker tröst hos de om du själv önskar det! Vi alla bearbetar sorg på olika sätt, vilken rätt har de att riva upp din?! Usch så arg jag blir!! Stor kram!!

2010-10-25 20:53:14
Ulrica

Det kommer nog från välmening men sedan måste de ju vara lite finkänsliga! Kanske bättre att höra sig för om du vill ha deras stöd och om du då säger nej får de respektera din önskan. Alla hanterar sorg på olika sätt och det är trist att de tar förgivet att du vill ha tröst och stöd från kyrkan. Jag tycker absolut att du ska ta kontakt och tala om hur du känner. Förklara bara att du tycker det skadar mer än det gör nytta när de ständigt påminner dig om det som har hänt. Tror som sagt att det bara är välmening från deras sida och att de kanske inte har tänkt på det ur det perspektivet du ser på saken. Försöker inte försvara dem då jag själv gick ur Svenska Kyrkan för ett antal år sedan försöker bara se saken ur båda perspektiven. :) Massor med kramar till dig vännen!! <3

2010-10-25 22:36:16
Denna designen är skapad av Nathalie Mattsson på www.aportion.spotlife.se, och är till för allmänt bruk!

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!